Kiemelt figyelmet fordít a hazai beszállítói kapcsolatok fejlesztésére a HIPA

Kiemelt figyelmet fordít a hazai beszállítói kapcsolatok fejlesztésére a HIPA

Október 19. és 21. között kerül megrendezésre az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás a Hungexpo „A" pavilonjában. Magyarország egyik legjelentősebb járműipari rendezvényén a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) az idei évben is saját standdal van jelen, elsősorban a beszállítással foglalkozó hazai kis- és középvállalkozások (kkv) számára kínált szolgáltatások bemutatása érdekében. Emellett a szakmai előadások kiemelt témája a járműgyártás jövője, azon belül is az elektromobilitás mint fejlesztési irány.

A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) standja a rendezvényen

A járműgyártás több évtizedes hagyományokkal rendelkezik Magyarországon, és az utóbbi években a nemzetgazdaság húzóágazatává fejlődött, amit a HIPA által kezelt beruházások is jól példáznak: a 2016 első félévében létrejövő munkahelyek 58%-a a járműiparhoz kapcsolódott. A beruházók pozitív döntésében fontos szerepe van a hazánkban rendelkezésre álló fejlett beszállítói infrastruktúrának, a leendő beszállítók közelségének, illetve az általuk kínált minőségi termékeknek és szolgáltatásoknak is.

A HIPA kiemelt célja a külföldi nagyberuházók teljes körű kiszolgálása mellett a beszállítással foglalkozó hazai kkv-k szerepének növelése, becsatolása a külföldi vállalatok értékláncába, hogy azok a lehető legnagyobb szerepet kapják a magyar értékhányad növelése érdekében. Mindez különös fontossággal bír, hiszen a járműipari nagyvállalatok egyre inkább elvárják azt, hogy a beszállítóik is nagyobb részarányt vállaljanak a fejlesztési folyamatokból. Ennek elősegítése érdekében a HIPA díjmentes beszállítói képzéseket, szakmai tanácsadást és közvetítői segítséget nyújt. Ezek egyike a Automotive Hungary kiállításon is középpontba helyezett Tier Up! program, amelynek célja a magyar járműipari egyetemek és a hazai kkv szektor együttműködésének erősítése szakmai tartalommal megtöltött gyakornoki programok és a közös kutatás-fejlesztési projektek révén.

A HIPA beszállítófejlesztési programjának keretében 2016 első kilenc hónapjában mintegy 40 vállalat 180 munkatársa részesült képzésben. A nagyvállalatokkal közösen előkészített tréningek során azon területek kerültek a középpontba, melyeken a beszállítók a leginkább fejlesztésre szorultak. A HIPA a képzéseket közösen rendezte többek között a BPW-vel, a Continentallal, a Knorr-Bremsével a Magyar Suzukival, a Takatával és a VW-csoporttal.

A magyar járműipar jövője szempontjából – a beszállítók képzésén túlmenően – kiemelt fontossággal bír az innovatív, magasabb hozzáadott értéket előállító beruházások ösztönzése. A járműipar területén már konkrét eredmények is igazolják ezt a folyamatot, egyre komplexebb és bonyolultabb tevékenységek érkeznek hazánkba a járműgyártáshoz kapcsolódóan vagy attól függetlenül, önálló fejlesztési tevékenységként (pl. motorfejlesztés). A két fő fejlesztési irány jelenleg az önvezető autók, illetve az elektromobilitás. Ez utóbbihoz kapcsolódóan a Jedlik Ányos Klaszter közreműködésének köszönhetően előadásokat is tartanak a HIPA standján a kiállítás első napján.

Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára a rendezvény nyitóbeszédében elmondta: az Automotive Hungary a legfontosabb magyar ipari fórummá nőtte ki magát és a rendezvényen kiállítóként jelen lévő 250 cég nagy része már valamilyen formában részesült kormányzati támogatásban. 2010 januárja óta az ipari termelés – amelynek 1/3-át a járműipar teszi ki - a harmadával növekedett, és ezzel a régió legnagyobb mértékű fejlődését értük el az országban. A tavalyi rekord évben gyártott több mint 535 000 autó 90 %-a exportra került.

Magyar Levente, gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár

Ezenkívül hozzátette: a járműipart alapjaiban átformálják az új trendek, így például az elektromos és önvezető autók fejlesztése, éppen ezért a kormány kiemelt hangsúlyt fektet a K+F támogatására. Jelenleg már 76 helyszínen 130 elektromos töltőállomás áll rendelkezésre, és 2019-ig egy kormányrendelet értelmében további több száz töltőállomás kiépítése várható, a régióban egyedülálló mértékben. Másik égető kérdés a kellő minőségű és mennyiségű munkaerő és az utánpótlás kérdése. Az érintett piaci szereplők éppen ezért iparág- és cég-specifikus megoldásokban számíthatnak a kormányzat támogatására: szabályozó eszközökkel, célzott programokkal és megfelelő erőforrás-allokációval rövid távon is segíti a kormányzat ennek az előmozdítását.

Ezt követően a kerekasztal-beszélgetésen – melynek résztvevői Peter Kössler (az Ügyvezetés elnöke, Audi Hungaria Motor Kft.), Dr. Urbán László (vezérigazgató-helyettes, Magyar Suzuki Zrt.), Christian Wolff (az Ügyvezetés elnöke, Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.), Mesics Olívia (vezérigazgató-helyettes, Opel Szentgotthárd Kft.), Marc de Bastos Eckstein (ügyvezető igazgató, thyssenkrupp Presta Hungary Kft.), valamint Kis Tünde (befektetési elnökhelyettes, HIPA) voltak – a megszólalók szinte mindegyike hangsúlyozta a magyar munkaerő és mérnöki tudás, kreativitás fontosságát, mint a sikeres magyarországi működés egyik alapelemét. A résztvevők külön kiemelték, hogy az autóipar új korszak előtt áll, amelyre a válasz többek között a fejlesztési területen keresendő, ami ugyanakkor jelentős beruházási költségeket igényel. A fő irányok az elektromobilitás és az önvezető autók, ugyanakkor az is elhangzott, hogy előreláthatóan még sokáig jelen lesznek a belsőégésű motorok is.

Kerekasztal-beszélgetés kormányzati és járműipari döntéshozók részvételével

Kerekasztal-beszélgetés kormányzati és járműipari döntéshozók részvételével

A magyarországi és régiós versenyképesség kapcsán a HIPA részéről elhangzott: a befektetők elsősorban a gazdasági és politikai stabilitást, az infrastruktúrát valamint a képzett munkaerő meglétét vizsgálják, és ezek alapján Magyarország ideális lokáció a járműipari beruházók számára. A befektetések további ösztönzése érdekében a 4 fő stratégiai irány a technológiaintenzív beruházások támogatása, a K+F további támogatása projektalapon is, a munkaerő képzési támogatások, valamint egy még vonzóbb, munkaerő mobilitás 2.0 csomag összeállítása. A HIPA elnökhelyettese továbbá kiemelte: a HIPA célja segíteni és információval ellátni a beszállítókat, hogy meg tudjanak felelni a nagy autógyárak követelményeinek és elvárásainak.

A cégvezetők ugyanakkor kifejezték, hogy a munkaerőhiány valós kihívást jelent, melyre megoldást a cégek, a kormányzat és a helyi önkormányzatok összefogása, ill. intézkedési jelenthetnek, például a duális képzés, az infrastruktúra-fejlesztés, vagy a felsőoktatás versenyképességének növelése.

A HIPA standján a rendezvény mindhárom napján érdekes és hasznos szakmai előadások várják a látogatókat. A beszélgetések középpontjában elsősorban a beszállítók fejlődéséhez, a nagy autóipari gyártó cégek elvárásainak való megfeleléshez szükséges gyakorlati tudnivalók állnak.

A rendezvény csütörtöki napján például az ISO TS 16949 valamint a VDA szabványok várható változásait mutatta be a HIPA standon az érdeklődők számára Szabó András Viktor, a QFD Kft. ügyvezető igazgatója. Mint az előadásban elhangzott: a szabványrendszerek ismerete és használata alapfeltétele annak, hogy a cégek beszállítóvá válhassanak, a már beszállítóként működő cégek pedig továbbléphessenek a beszállítói piramisban. Ugyanakkor fontos naprakésznek lenni, ami most különösen aktuális, tekintve, hogy a járműiparban használatos két legfontosabb beszállítókra vonatkozó szabványrendszer komolyabb változás előtt áll. Ászity Sándor, a BME oktatója és a Bosch szakértője előadásában a hatékonyság jelentőségére hívta fel a figyelmet. A sikeres beszállítás szempontjából kiemelten fontos a hatékonyság és annak folyamatos fejlesztése is. Az előadó egy présgép szerszámcseréjével szemléltette a hatékonyságnövelés jelentőségét, gyakorlati példát mutatva a járműipari beszállítóknak a gyártásbeli lehetséges megoldásokra.