Suhanós időket él az európai kerékpár ipar
2022. 05. 09.
Budapest 2022-ben első alkalommal látja vendégül a Giro d’Italiát, a Tour de France után a világ második legrangosabb kerékpáros versenyét. A HIPA ebből az alkalomból az RCS Sporttal és az Európai Kerékpár-ipari Szövetséggel (CONEBI) közösen rendezett eseményt annak megvilágítására, hogy mely tényezők alakítják a szektort Európában és Magyarországon. Magas rangú vendégeink egyetértettek abban, hogy a gazdasági kihívások ellenére most kivételesen jó alkalom kínálkozik a nagyobb növekedésre és fenntarthatóságra, és ezt a lehetőséget feltétlenül meg kell ragadni.
Gondolta-e, hogy az európai utakon 2020-ban mintegy 4 millió e-bicikli futott? Ahogy az RCS Sport ügyvezető igazgatója, Paolo Bellino maga is elismerte, alighanem jobban járt volna, ha egy ilyen járgánnyal érkezik az eseményre, hiszen a dugóktól szenvedő városokban az autónál praktikusabb közlekedési eszközről van szó, főleg, ha nagyon oda akarunk érni időben valahova.
Úgy tűnik, egyre többen osztják a fenti nézetet, mivel az e-bringák száma az évtized végére Európában elérheti a 18 milliós határt. Ahogy azonban Ton Abeek, az e-kerékpárok piacvezető gyártója, az Accell Csoport vezérigazgatója rámutatott, jobb infrastruktúrára, több állami támogatásra és nagyobb társadalmi tudatosságra van szükség, hogy a kerékpározás egy természetes választás legyen a mobilitási lehetőségek közül.
Az esemény prominens előadói között egyetértés volt, hogy az e-kerékpárok képesek vonzóbbá tenni a biciklizést a szélesebb közönség számára.
– mutatott rá a CONEBI elnöke, Erhard Büchel.
A Bosch ugyanakkor az e-bringákat mintegy IoT eszközként kezeli, amely az automatizálhatósággal, hálózatba kapcsolhatósággal és személyre szabhatósággal kipipálja a digitális gazdaság fő jellemzőit.
– emelte ki Szászi István, a Bosch Csoport Magyarországért és adriai régióért felelős képviselője.
Bonnie Tu a világ legnagyobb bicikligyártója, a 2021-ben 4,9 millió darabos kibocsátást elérő Giant elnöke, aki online kapcsolódott be, hogy megossza elképzeléseit a gyorsan változó iparágról.
– hangsúlyozta. Cége mindenesetre kiveszi a részét az erőfeszítésből, a Giant 48 millió eurós gyöngyösi beruházása ugyanis a közeljövőben évi 1 millióval növelheti a vállalat éves darabszámát.
Tu asszony várakozásai szerint a mostani keresletmegugrás lassulni fog, a növekedés azonban hosszú távon folytatódik. Az európai eladások valóban rekord magasságokban járnak, ami a CONEBI 2020-as adatai szerint 22 millió darabot jelent. Paolo Bellino ennek kapcsán megjegyezte, hogy a kiegészítők és a viselhető okostechnológia terén is óriási lehetőségek kínálkoznak, nem beszélve a turizmusról, amelyek mind-mind vonzó bevetélekkel kecsegtetnek.
– tette hozzá.
A szakemberek nem győzték hangsúlyozni az ellátási láncok rövidítésének fontosságát, mivel a jelenlegi zavarok hatalmas károkat okoznak. A beszerzés és termelés áthelyezése természetesen segíthet, de a költségek jelentős csökkenése belátható időn belül nem várható, mint ahogy az sem, hogy a dolgok visszatérnek a rendes kerékvágásba.
Eközben a HIPA mindent megtesz, hogy kiszolgálja a befektetők igényeit.
– mondta Ésik Róbert, a HIPA elnöke, aki emlékeztetett arra, hogy a lokációválasztás, a pénzügyi eszközök beazonosítása, a beszállítói kapcsolatok fejlesztése, valamint a kormányzattal való kapcsolattartást a szervezet ügyfelei számára kínált csomag részét képezi, akik ezen túl az általános vállalkozásbarát környezetből is profitálhatnak.
Nagy megtiszteltetés volt az esemény moderátoraként üdvözölni az ún. Triple Crown Winner Stephen Roche-t, ami azt jelenti, hogy ugyanabban az idényben (jelen esetben 1987-ben) hármat megnyert a legrangosabb kerékpáros körversenyek közül: a Giro d’Italiát, a Tour de France-t és az UCI országúti kerékpár világbajnokságot. Rajta kívül a világon mindössze egy ember, Eddy Merckx mondhatja el magáról, hogy Triple Crown Winner.
Nézze meg a teljes felvételt angol nyelven!