Business Services Hungary 2020: A világjárványt követő legfontosabb iparági trendek és tendenciák
2020. 11. 25.
A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) immáron hatodik alkalommal szervezte meg online rendezvényét és díjátadóját. Idén 67 vállalat részvételével ismét átfogó felmérést végeztek az üzleti szolgáltató központok (BSC) körében, amelyeknek az eredményei álltak az online prezentációk középpontjában. Az esemény házigazdája a HIPA és partnere, az Amerikai Kereskedelmi Kamara BSS platformja volt, és a rendezvényen átadott rangos díjakat idén az ExxonMobil, Eve Bader, a Roche Services (Europe) vezérigazgatója, illetve az NI Hungary kapta.
A magyar üzleti szolgáltatási szektor a közép-kelet-európai régió üzleti szolgáltatásainak egyik vezető nemzetközi központjává vált. Magasfokú érettséget és összetettséget ért el, miközben fenntartja a tehetségek bevonására és megtartására, valamint az új beruházások folyamatos vonzására való képességét. A 63,892 embert foglalkoztató 131 vállalattal az ágazat kiemelkedően teljesített az elmúlt években, és az ország gazdaságának egyik vezető iparágává vált. A COVID-19 világjárvány ellenére azt láthatjuk, hogy a vállalatok, valamint alkalmazottjaik száma folyamatosan növekszik, ami erősíti az ágazat vonzerőjét.
A felmérés eredményei azt igazolják, hogy folytatódik az a tendencia, mely szerint a vállalatok bővítik a magas hozzáadott értékű tevékenységek körét, és nagyobb hangsúlyt fektetnek a tudatos tehetséggondozásra, az oktatási együttműködésre, illetve az innovációra. Annak érdekében, hogy a piaci szereplők az új trendekkel mind az üzleti szolgáltatások, mind a munkaerőpiacok terén lépést tartsanak, elengedhetetlen a vállalati stratégiák és működési gyakorlatok fokozatos átalakítása.
A COVID-19 világjárvány átformálta az egész világot és minden iparágra hatást gyakorolt. A BSC szektor stabil maradt, és jól teljesít ezekben a kihívásokkal teli időkben. A BSC vezetői kénytelenek voltak gyors döntéseket hozni, és mivel a legjelentősebb lépés az volt, hogy szinte minden munka home office-ba került át és minden tevékenységet otthonról irányítottak, a vezetőknek minden szinten újra kellett gondolniuk a munkavégzés módját.
Ezenkívül a COVID-19 által előidézett helyzet felgyorsítja az olyan tendenciákat, mint az automatizálás és a mesterséges intelligencia, ugyanakkor hatással van az új munkalehetőségekre az informatika és technológia területén. A világjárvány felgyorsította a távmunka felé való elmozdulást, mivel a digitális világ új eszközökkel és technológiákkal képes támogatni az átállást. A távoli munkavégzésre való sikeres átmenet a munkakultúra földcsuszamlásszerű átalakulásához vezetett a legtöbb vállalatnál. Míg az otthonról dolgozók aránya az elmúlt évek során fokozatosan növekedett, az idei világjárvány katalizátorként hatott az irodai működés digitális átállására.
Érezhető, hogy az üzleti szolgáltatási szektor újragondolja az irodateret, és várhatóan a távoli munkavégzés és az irodai munka közötti új egyensúly más lesz, mint a Covid előtti időkben volt. Ezek a tényezők hatással lesznek a városok és az ingatlanok jövőjére is: a jövőben az otthonoknak munkatérrel és kapcsolódó infrastruktúrával kell rendelkezniük, de nem feltétlenül kell központi fekvésűnek vagy összekapcsoltnak lenniük. A munkahely és az otthonok közötti távolság növekedhet, a piac pedig decentralizáltabbá válhat, és az évek óta tartó városi növekedés után új lendületet adhat a deurbanizációnak.
A világjárványból új lehetőségek is nyílnak, mivel a vállalatok a helyszíni és a távmunkát ötvöző hibrid működési modell felé haladnak, amely több tehetség toborzását teszi lehetővé Magyarország regionális egyetemi városaiból. Egyre több BSC ismeri fel az oktatási intézményekkel való együttműködés fontosságát: a kapcsolatok különösen szorosak a felsőoktatási intézményekkel annak érdekében, hogy felkészítsék a diplomásokat a BSC kompetencia-követelményeinek teljesítésére, mivel az új tehetségek iránti egyre növekvő igények kielégítése és az alkalmazottak megtartása alapvető a központok számára. Továbbá, a szektor tudatosságának és vonzerőjének növelése érdekében ágazat-specifikus oktatási programokat és ígéretes új kezdeményezéseket indítottak a fiatalok számára. Ezek a programok hangsúlyt fektetnek a munkáltatói márkaépítésre, az intelligens toborzási folyamatokra és a munkáltatói értékajánlatra (EVP).
Összefoglalva, Magyarország üzleti szolgáltatási szektora képes volt fenntartani versenyelőnyét, mivel az ország folyamatosan magasan képzett munkaerőt, magas színvonalú irodákat és informatikai infrastruktúrát, valamint támogató és stabil üzleti környezetet biztosít a kiváló életminőség mellett.
Ide kattintva tanulmányozhatja a Business Services Hungary 2020 felmérést.
AZ ÉV KIVÁLÓSÁGI KÖZPONTJA: ExxonMobil
A Business Services Hungary 2020 felmérés valamint az elmúlt éveredményei és a vállalat működésének összetettsége alapján az év kiválósági központja díj nyertese az ExxonMobil. A vállalat bővítette szolgáltatási portfólióját, magas hozzáadott értékű új funkciókat vezetett be és jelentősen hozzájárult a BSC szektor fejlődéséhez.
AZ ÉV BSC VEZETŐJE: Eve Bader, Roche
Az év BSC vezetője címmel olyan vezetőket tüntetnek ki, akik szakmai kiválóságot mutatnak készségeikben, etikus magatartást tanúsítanak a munkavállalókkal szemben, és akik tevékenységük során elősegítik az ágazati szereplők közötti együttműködést és proaktív módon hozzájárulnak az ágazat jövőbeli fejlődéséhez. A Roche Services (Europe) Kft. kiemelkedő eredményeket ért el az elmúlt években, és hozzájárult a foglalkoztatás bővítéséhez az országban. Eve Bader, a Roche Services (Europe) Kft. vezérigazgatója szenvedélyes és innovatív vezetési stílust mutatott, amely magasabb hozzáadott értékű tevékenységeket, valamint a szolgáltatási portfólió számos új funkcióval történő bővítését eredményezte Magyarországon.
LEGJOBB OKTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉS: NI Hungary
Az NI Hungary különleges hangsúlyt fektet az oktatásra Magyarországon. A vállalat jelentős erőfeszítéseket tett a BSC szektor és a magyarországi oktatási intézmények közötti együttműködés erősítése terén. Az NI Hungary hosszú ideje folyamatosan bővíti együttműködését a felsőoktatási intézményekkel és középiskolákkal, például az ösztöndíj programokat, valamint az üzleti kompetenciákra és az üzleti nyelvoktatásra irányuló képzési programokat.