Business Services Hungary 2019: Fókuszban az iparági trendek - VIDEÓ
2019. 11. 28.
A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) ötödik alkalommal rendezte meg ágazati konferenciáját és díjátadóját. Az egész napos program alapját az idei évben is az üzleti szolgáltató központok (business services centres – BSC) körében készített átfogó felmérés eredményeinek bemutatása és elemzése adta. A 2019-es felmérés a Hungarian Service & Outsourcing Association-nel (HOA) együttműködésben készült, akadémiai partnerként pedig a Budapesti Corvinus Egyetem működött közre. A gálaeseményen átadott kiválósági díjakat az idei évben az MSCI, az IT Services Hungary, valamint Szakács Emese, az AGCO magyarországi vezetője vehették át.
A 2019-es felmérés eredményei alapján egyértelműen megállapítható, hogy a hazai üzleti szolgáltató ágazat egyre érettebbé válik, amit jól példáz, hogy az iparági szereplők egyre szélesebb körű és egyre átfogóbb, kifejezetten magas hozzáadott értékű feladatkörökkel jelennek meg Magyarországon. Emellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a tehetséggondozásra, az oktatási együttműködésekre és az innovatív megoldásokra, de a szűkülő munkaerőpiac és a változó vállalati stratégiák is további kihívásokat jelentenek.
A magasabb hozzáadott értékű tevékenységek felé tolódással egyidejűleg a hagyományos captive- és BPO-modellek mellett egyre gyakoribbak az úgynevezett hibrid központok. A működési átalakuláson túlmenően földrajzilag is tapasztalható egyfajta elmozdulás, hiszen egyre hangsúlyosabban jelennek meg a BSC szektor térképén a TIER-2-ként hivatkozott vidéki nagyvárosok, ahol főként az egyetemi tudás és humánerőforrás-bázisra alapozva nyílnak újabb és újabb irodák.
Az ágazat egyik legnagyobb kihívása a folyamatos bővülések eredményeként fellépő munkaerő-igény kielégítése, valamint a már meglévő munkaerő megtartása a versenytársakkal szemben. Ezekre a kihívásokra leginkább a munkáltatói márka építésében (employer branding), illetve a toborzási folyamatok automatizálásában keresik a megoldást, ugyanakkor éppen az automatizálás miatt számos feladatkör változik, vagy áll változás előtt, amit át- és továbbképzésekkel kezelnek a vállalatok.
A legkeresettebb pozíciók a szoftverfejlesztői, adat- és pénzügyi elemzői munkakörök, de a tapasztalat és a speciális területek ismerete is a legfontosabb kiválasztási kritériumok közé tartoznak.
A jövő munkavállalóinak megszólítása érdekében az employer brandingen belül is kiemelten hangsúlyos az oktatási együttműködések területe, melynek keretében az oktatási intézményekkel közös programokkal, képzésekkel hívják fel a hallgatók figyelmét az általuk kínált lehetőségekre, karrierutakra.
Az innováció, a digitalizáció és automatizáció segítségével az iparági szereplők folyamatosan fejlesztenek saját belső folyamataikon és hatékonyságukon. Ezen új megoldások újabb technológiai fejlődést hoznak magukkal, így az egyszerűbb folyamatokról a komplexebb, magasabb hozzáadott értéket előállító munkafolyamatokra irányulhat a figyelem.
Összességében tehát megállapítható, hogy a magyarországi üzleti szolgáltató szektor továbbra is rendelkezik azokkal a versenyelőnyökkel, amelynek köszönhetően a régió legérettebb, legfejlettebb BSC piaca a hazai: a képzett munkaerő, a magas szintű irodai és telekommunikációs infrastruktúra, a stabil gazdasági és politikai környezet, valamint az életminőség együttesen kiváló alapot biztosítanak a további bővüléshez.
A Business Services Hungary 2019 felmérés eredményeit tartalmazó kiadványunkat ide kattintva érheti el.
Center of Excellence of the Year: MSCI
A 2019-as Business Services Survey Hungary, a tavalyi évi eredményei, valamint tevékenyégének komplexitása alapján az MSCI testesíti meg legjobban a hazai szolgáltató központi iparág dinamikus fejlődését. Példaértékű működésével, valamint szolgáltatási portfóliójának magas hozzáadott értékű szolgáltatásokkal való bővítésével nagymértékben hozzájárul Magyarország vonzerejének növeléséhez.
Best in Educational Cooperation: IT Services Hungary
Az IT Services Hungary számos oktatási intézménnyel együttműködési lehetőséget teremtett, amelyen keresztül az iparág attraktivitásához és elismertségének növeléséhez hozzájárult mind az egyetemi oktatók, mind a hallgatók körében. Az ösztöndíj és gyakornoki programok, nyílt napok, egyetemi előadások mellett a tudásátadásban is sikeres lépéseket tett. A díjazás fontos eleme, hogy nem csak az új munkaerő megtalálásában érdekében, hanem a már meglévő munkaerő képzésében és továbbfejlesztésén is folyamatosan előre lépjenek az iparági szereplők
BSC Manager of the Year: Szakács Emese, AGCO
Az év BSC vezetője díjat az a kimagasló szakmai tevékenységet végző BSC vezetőnek veheti át, aki a megelőző évben, években a legtöbbet tette az általa képviselt szolgáltató központért, valamint a hazai szolgáltató központi iparág ismertségének és elismertségének növeléséért. A díjazott kiválasztásánál a szakmai grémium olyan szempontokat vett figyelembe, mint az általa képviselt BSC létszám-bővítése, szolgáltatási portfóliójának bővítése, a társadalmi felelősségvállalás területén jelentős eredmények felmutatása, a vezető etikus magatartása az általa vezetett BSC munkavállalói felé, és minden olyan szakmai összefogást segítő tevékenyég, szakmai konferencián és eseményen való részvétel, ami az BSC iparág jövőjét pozitívan befolyásolja.